Een foto van ons recent nieuws.
Een foto van ons recent nieuws.

13 dec

Facebook advertenties: wie, wat, waar, wanneer?


Meer dan 6,6 miljoen Belgen gebruikt Facebook en toch maken nog veel te weinig bedrijven gebruik van hun website en Facebook-advertenties. Dat is nog erger als je weet dat de helft van de KMO’s op dit moment minder dan 5 % van hun omzet uit hun online activiteiten haalt, terwijl maar liefst 76 % van de consumenten online producten en diensten koopt. 
 
Toch kun je Facebook makkelijk én efficient gebruiken voor verschillende doelstellingen:
  • Mensen op de hoogte brengen van het bestaan van je bedrijf
  • Mensen bereiken met een bepaald bericht
  • Mensen aanmoedigen om je website te bezoeken
  • Informatie over potentiële klanten krijgen (leads verzamelen)
  • Mensen laten converteren
  • Mensen betrekken bij je bedrijf/evenement
  • Verkoop stimuleren
  • App-installatie promoten
  • Video’s weergeven
 
Het is heel belangrijk dat je bij deze doelstellingen rekening houdt met de funnel.
Het See, Think, Do, Care model van Google zorgt ervoor dat mensen je bedrijf langzaam leren kennen en in vertrouwen een aankoop kunnen doen. Mensen komen gemiddeld 7 keer in contact met een merk/bedrijf voor ze een aankoop doen. Stel dat je iemand leert kennen dit het volgende zegt:

“Hoi, ik ben Kevin. Ik houd van paarden en ben loodgieter. Wat wil je voor ontbijt? En kan ik dan morgenmiddag je ouders ontmoeten?” 

Hoe zou je je daarbij voelen? Dat gaat wel heel snel, of niet? En toch is het een veel gemaakte fout in de reclamewereld. Daarom is het belangrijk dat je op voorhand bepaalt wat het doel is van je advertentie.


See

Facebook Bekendheid advertenties zorgen ervoor dat je bedrijf of product in de kijker worden geplaatst. Maar ook deze moet je targetten. Belangrijk is dat je goed nadenkt over het bepalen van je doelgroep. Je advertentie wordt namelijk uitsluitend getoond aan personen die aan de door jou geselecteerde segmentatiecriteria voldoen. Je kunt segmenteren op basis van locaties (landen, provincies, steden, postcodes), leeftijd (13 tot 64 jaar), demografische gegevens (geslacht, talen, opleiding, burgerlijke staat), interessegebieden (interesse, hobby’s, gekoppelde pagina’s), gedrag (koopgedrag, apparaatgebruik) en connecties (leden van je pagina). Het is belangrijk om een goed evenwicht te vinden in deze targeting: niet te breed maar ook niet te specifiek. Heb je een lokaal bedrijf? Dan wil je ook lokaal adverteren. Verkoop je een Android-app? Dan wil je je niet richten op mensen die een iPhone hebben.  

 

Think

Eens de mensen je bedrijf kennen, kun je hen interessante aanbiedingen tonen en/of aanmoedigen om je website te bezoeken. Het is ook heel interessant om meer informatie, zoals het e-mailadres, van je potentiële klant te krijgen. Vooral omdat je aan de hand van e-mailadressen ook advertenties aan specifieke mensen kan laten zien. Een voorbeeld van het grote voordeel aan deze advertenties op basis van e-mailadressen is Dirk. Dirk heeft een eigen bedrijfje in het repareren van computers. Hij stuurt regelmatig tips rond om je computer schoon en snel te houden. Helaas heeft 20 procent van zijn klanten zich de afgelopen periode uitgeschreven van zijn nieuwsbrieven. Deze klanten kan hij niet meer actief benaderen. Via ‘aangepaste doelgroepen – gegevensbestand’ kan dat wel. Hij verzint een actie om deze klanten met Facebook-advertenties opnieuw te bereiken!
Expert-tip: Laat een post die je wilt boosten eerst social proof worden door hem organisch te posten. Zodra de post een noemenswaardig aantal likes, reacties en shares heeft, kan je boosten. Dit zorgt ervoor dat de klikkosten goedkoper zijn en het bereik dat Facebook je geeft groter is. Ook wordt de betrouwbaarheid die het bericht hierdoor uitstraalt groter. 

 

 

Do

Daarna is het belangrijk om mensen te laten converteren, oftewel te laten ‘opbrengen’: een product laten kopen! Dit kan door video’s, recensies, referenties, … Hierbij is het belangrijk dat je je focust op mensen die duidelijk betrokken zijn met je pagina en product.

 

Care

De laatste stap, Care, wordt helaas vaak vergeten. Niets zo frustrerend als ergens een product kopen of afnemen en geen klantenservice meer krijgen. Vaak verlies je hierdoor al veel potentiële klanten. Stuur maar eens een Facebook-berichtje naar een pagina met producten waarin je geïnteresseerd bent. Krijg je geen antwoord? Dan ga je gewoon opzoek naar een andere leverancier!

Ondernemers vergeten vaak het belang van Facebook of hebben hier simpelweg geen tijd voor. Iemand hier full-time of part-time voor in dienst nemen is meestal te duur of niet gemakkelijk. Daarom biedt Pweb Solutions hier ook oplossingen voor. Met onze Social Media-pakketten helpen we niet alleen de website en social media (Facebook, Pinterest, Twitter, …) beheren, maar we zorgen ook nog eens voor een klantendienst die van 9h tot 17h te bereiken is. 
 
Meer weten? Neem dan vrijblijven contact op met info@pweb.be of bel naar +32 (0)14/30 96 50